wtorek, 8 stycznia 2013

Czy test może pomóc? - "planery kariery". z mojej perspektywy.


Chcąc odnaleźć siebie i swoje miejsce w życiu, musimy się znać. W Biurach Karier, w sieci jest wiele 
miejsc, gdzie można sprawdzić swoje predyspozycje.
Quizy tego typu mogą pomóc w wyborze drogi życiowej. Przynajmniej trochę ukierunkować. Warunki, jakie trzeba spełnić, żeby one działały to przede wszystkim zastanowić się porządnie na odpowiedzią i nie oszukiwać samego siebie. Robiła A.zrobiłam i ja :)

Ja na warsztat wzięlam: "Career Planner Quiz" (http://www.careerpath.com/career-tests/career-quiz/) - pojawił się pierwszy w wyszukiwarce po wpisaniu frazy: "how to find the best job for your personality"

Duży plus dla tego testu ode mnie, bo są ciekawe pytania, które dają odrobinę do myślenia. Wiele już tego typu zadań rozwiązywałam, ale większość opierała się jedynie na pytaniach o to co się lubi robić i w czym dobrze człowiek się czuje. Tutaj na początku są konkretne pytania o zawody. Do wyboru opcje np: "Wolałbym być dekoratorem wnętrz" lub "Wolałbym być agentem ubezpieczeniowym"

Minus, ponieważ, żeby dostać się do wyników należy uzupełnić swoje dane (imię, nazwisko, mail) tym samym nasz adres dołącza do kolejnej bazy. 

Wynik mój:
Zainteresowania (traktowane jako to, co lubię robić bez względu na to, czy potrafię) - Zarządzanie.

Podobno lubię zajęcia, które pozwalają mi na zbieranie informacji i analizowanie ich. Lubię tworzyć systemy, które organizują mój świat, więc to rządzi wszystkimi moimi działaniami. Lubię spędzać czas zarządzając szczegółami, które pozwalają funkcjonować bez przeszkód ludziom i organizacjom. Do hobby może należeć m.in: prowadzenie archiwum (tłumaczenie dosłowne), łamigłówki, komputer. Często wybierane zawody: księgowy, specjalista ds. zgodności, zarządzanie finansami, historyk ... ble ble ble - żadne mi się nie podoba

Właściwie to, co się zgadza to fakt, że lubię zbierać nowe informacje. Dobrze się czuję analizując je (niedawno szef pochwalił mnie za mój umysł analityczny - czego nigdy nie odczuwałam, że posiadam aż w takim stopniu, żeby go chwalić :) ) Tworzenie systemów mi w ogóle nie wychodzi, ale bardzo lubię za to łamigłówki, komputer i pamiętanie o przeszłości (pamiętniki, albumy, filmy...) Ale wszystko jest raczej chaotyczne.

Teraz mój styl: planowanie
Tu potrafię budować długoczasowe relacje z innymi oparte na zaufaniu i szacunku. Jestem wrażliwa na indywidualne potrzeby i zmartwienia innych i potrafię odpowiedzieć ze zrozumieniem i intuicyjnie potrafię poradzić sobie z trudnymi emocjonalnie sytuacjami. Potrafię podejmować złożone decyzje ponieważ na spokojnie rozważam wszystkie opcje. Dodatkowo podobno potrafię myśleć o przyszłości i ustawiać życie na długoterminowe cele.  

Mój komentarz: nie. nie potrafię planować daleko w przód. wolę żyć chwilą. Także nie do końca się zgadzam.

Porównamy to jeszcze z innymi.

3 ludzików powiedziało co myśli:

ulul pisze...

Znalazłam ostatnio taką ciekawą stronkę 80,000 Hours poświęconą właśnie sprawom wyboru właściwej kariery. I co oni tam sugerują to to, że ani pasja, ani do końca jakieś tam cechy Twojego charakteru mierzone testami nie są takie kluczowe dla długoterminowej satysfakcji jak to, czy praca daje Ci 5 podstawowych rzeczy:
1. niezależność,
2. poczucie doprowadzania rzeczy do końca (celu),
3. różnorodność,
4. feedback na temat Twojej pracy,
5. twój korzystny wpływ na innych.

Trochę koślawo to przetłumaczyłam, dlatego od razu zamieszczam link do konkretnego wpisu: http://80000hours.org/blog/68-how-to-find-a-job-you-ll-love :)

W każdym razie - w świetle tego samopoznanie jest ważne, ale pewnie równie ważne jest dowiedzenie się od praktyków danych zawodów jak ich praca wygląda w kontekście tych 5 rzeczy.

Jak myślicie, jest to bardziej sensowne niż inne podejścia czy może to kolejna ślepa uliczka w drodze do pracy marzeń? :):)

Anek pisze...

Ja sądzę, że to jest bardzo fajna obserwacja i zgadzam się z nią gdzieś na... hmm... 80%?

No nie wiem, przyznam Ci, ze moja obecna praca zawiera wszystkie te elementy, ale nie daje mi satysfakcji :/, choć tak, są to bardzo ważne kwestie.

Czegoś mi ewidentnie brakuje. Może ta lista jest niekompletna? Zaznaczę, że punkt 6. to niekoniecznie musi być pasja. Może jest coś innego co nam umyka?

ulul pisze...

Warto zauważyć, że wszystkie 5 jest wg autorów stopniowalne - może akurat twoja praca ma rzeczywiście po trochu każdej cechy, ale w sumie za mało by przekroczyć magiczną barierę satysfakcji?

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best WordPress Themes